Yhdistyksen historia
MOTKin perustava kokous pidettiin perjantaina
20.5. 1977 Turun kaupungin istuntosalissa. Kokouksessa oli edustettuna
seuraavat tahot:
- Opetusministeriö
- Turun yliopisto
- Åbo Akademi
- Handelshögskolan vid Åbo Akademi
- Turun kauppakorkeakoulu
- Turun kauppakamari
- Merimiespalvelutoimisto
- Åbo Navigationsinstitut
- Suomen Merimies-Unioni
- Suomen Laivanpäällystöliitto
- Suomen Konepäällystöliitto
- Suomen Radiosähköttäjäliitto
- Suomen Varustamoyhdistys
- Turun kaupunki
Perustamisasiakirjan kirjoittivat muut paikalla olleet paitsi Opetusministeriö ja Åni. Rahallisesti perustamista tukivat Turun kaupunki ja opetusministeriö.
Silloisten sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena oli
- kehittää merenkulkualan ja siihen liittyvien toimintojen opetusta Turussa kuitenkin niin, että osa opetuksesta voidaan antaa muualla.
- toimia merenkulkualan suomen- ja ruotsinkielisen korkeakoulutuksen aloittamiseksi Turussa
- ylläpitää ja kehittää mahdollisuuksia merenkulun ammateissa toimivien täydennyskoulutusta varten sekä
- tukea merenkulkualaa koskevaa tieteellistä tutkimustoimintaa ja tehdä sitä koskevia aloitteita.
MOTKin ensimmäiseen hallitukseen kuuluivat:
Professori Olavi Granö varamiehenä professori Jaakko Nousiainen
Rehtori Veikko Halme varamiehenä vararehtori Kalevi Piha
Jur.lic. Peter Wetterstein varamiehenä
professori Aimo Törn
Toimitusjohtaja Harry Österberg varamiehenä
toimitusjohtaja Ralf Sundman
Jur.kand. Per Forsskåhl varamiehenä Niilo Oksa
Rehtori
Caj-Gunnar Lindström varamiehenä vt. Apulaisprofessori
Henry Lönnfors
Järjestösihteeri Sven-erik Nylund varamiehenä
merikapteeni Kauko Luukko
Puheenjohtaja Reijo Anttila varamiehenä
asiamies Seppo Soikkeli
Ylikonemestari Leif Blomberg varamiehenä
ylikonemestari Lauri Mäntyneva
Pääsihteeri Harri Kajanus varamiehenä
radiosähköttäjä Seppo Sihvonen
Osastopäällikkö Mikko Niemi varamiehenä
opetusneuvos Osmo Ranta
Ylikonemestari Kaj Jansson varamiehinä
merikapteeni Bertil Nordström ja asiamies Ludvig Lönnroth
Kaupunginjohtaja Väinö J. Leino varamiehenä
apulaiskaupunginjohtaja Johannes Koikkalainen
Va. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Aalto
varamiehenä merenkulkuneuvoa Nils Wetterstein
Apulaiskaupunginjohtaja Ilkka Järvinen
varamiehenä piirisihteeri Toivo Forss
Apulaiskaupunginjohtaja Paavo Koponen varamiehenä oikeusneuvosmies Kullervo Lappi
Hallitus valitsi kokouksessaan 30.9.1977 puheenjohtajaksi kaupunginjohtaja Väinö J. Leinon ja varapuheenjohtajaksi toimitusjohtaja Harry Österbergin.
Yhdistykselle vuokrattiin Turun ruotsinkieliseltä merenkulkuoppilaitokselta kaksi huonetta ja perustettiin toimisto 1.6.1978. Toiminnanjohtajaksi palkattiin FL Jorma Taina. Vuoden 1978 aikana hyväksyttiin 12 perustajajäsenen lisäksi kolme uutta jäsentä: Rauman kaupunki, Työterveyslaitos ja Satakunnan maakuntaliitto.
Koulutusjärjestelmän kehittämistavoitteina oli merenkulkualan korkeakoulutasoisen opetuksen ja tutkimuksen kehittäminen asteittaan siten, että pitkällä tähtäyksellä voidaan luoda valtion ylläpitämä korkeakoulujärjestelmä.
Yhdistys perusti 16.4.1980 Merenkulkualan koulutuskeskuksen - Sjöfartsbranschens utbildningcentral (MKK-SUC), jonka tehtävänä oli (johtosääntö):
- Järjestää merenkulkualan ja siihen liittyvien toimintojen jatko- ja täydennyskoulutusta Turussa kuitenkin niin, että osa opetuksesta voidaan antaa myös muualla.
- Tehdä aloitteita ja välittää tietoja merenkulkualan ja siihen liittyvien toimintojen tutkimuksesta, tehdä sitä koskevia aloitteita sekä harjoittaa tutkimustoimintaa.
Tavoitteidensa toteuttamiseksi MKK-SUC järjestää merenkulkualan eri aloja edustaville henkilöille jatko- ja täydennyskoulutuskursseja ja seminaareja sekä pyrkii kehittämään ja toteuttamaan myös pitkäjänteisempiä jatko- ja täydennyskoulutusohjelmia. Opetuksen toteuttamismuotona käytetään sekä lähi -että etäopetusta. Lisäksi MKK-SUC harjoittaa tarvittaessa tutkimustoimintaa.
Sopimus merenkulkualan tutkintoon johtavan korkeakouluopetuksen ja täydennyskoulutuksen järjestämisestä Turun korkeakoulujen yhteisvoimin allekirjoitettiin 16.6.1982. Vuonna 1983 yhdistys sai valtioneuvoston palautteessa korkeakoulujen KTS-suunnitelmiin kannanotto siitä, että Merenkulkualan koulutuskeskus aloittaa toimintansa Turun yliopiston yhteydessä 1.9.1984 ja, että korkeakoulututkintoon tähtäävä merenkulkuopetus aloitetaan Åbo Akademissa ja Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 1985. Näin yhdistyksen toiminnan tuloksena koulutuskeskuksen toiminta siirtyi valtion ylläpitämäksi ja Åbo Akademiin tuli merenkulkujuridiikan sekä Turun kauppakorkeakouluun merenkulkutalouden apulaisprofessuurit.
Kannatusyhdistys on sen jälkeen toiminut epävirallisena neuvottelukuntana kansallisissa hankkeissa. Se on järjestänyt kansallisia ja kansainvälisiä seminaareja sekä Studia Maritima -luentoja.